Title
کاربرد های آجر رستیک چیست؟
ایران فریمکو / مقالات / کاربرد های آجر رستیک چیست؟

کاربرد های آجر رستیک چیست؟

امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی محصولات جدید پدید آمدند که جایگزین محصولات قبلی شدند، یکی از این محصولات آجر رستیک است. این اجر در سبک ها و مدل های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. شیک و لاکچری بودن این آجر به گونه ایست که از این محصول در نماسازی داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می گردد. آجر رستیک نمایی شبیه صخره دارد. به گونه ای که طبیعت را درون منزل شما تجسم سازی می کند. این آجر نسوز کاربرد بسیار فراوانی در پیاده سازی دیوار های داخلی و بیرونی ساختمان دارد.

آجر رستیک و کاربردهای آن

امروزه بسیاری از طراحان از آجرکاری در سبک‌های مختلفی همچون سبک‌های شیک روستیک استفاده می‌کنند که روکشی با سطوحی متفاوت بوده و با پوشش شنی بهبود یافته یا با بافت خراشیده همراه است که قبل از پختن اعمال می‌شود. شما می‌توانید آجر رستیک را در رنگ‌های متنوعی تهیه کنید.
البته باید گفت که خارج از طراحی‌های متنوع با آجر رستیک نما، چندین روش ظریف و شیک نیز برای استفاده از آجر وجود دارد که در انواع فضاهای مدرن قابل اجرا خواهد بود. آجر رستیک در واقع نوعی از آجر می باشد که سطوح آن دارای خلل‌های زیادی می‌باشد.
واژه رستیک یعنی استفاده از مصالحی مانند چوب، آجر و انواع سنگ های ساختمانی مانند سنگ آنتیک و... آجرهای رستیک نمایی شبیه صخره دارند و مانند تکه‌ای از طبیعت می‌باشند. رستیک یا روستیک در لغت به معنای روستایی ا‌ست. این سبک از چیدمان، تداعی‌ کننده‌ طبیعت ساده و زیبای روستایی است.
بنابراین چوب نقش مهمی در این چیدمان دارد و دلیل آن این است که اکثر دست‌سازه‌ها و آثار هنری که به دست روستاییان ساخته می‌شود از جنس چوب است. درست است که چوب عنصر اصلی این سبک است، اما این به این معنا نیست که نمی‌شود از این سبک برای فضایی مدرن استفاده کرد، بلکه رسالت سبک روستیک در این است که بتوان از عناصر یک زندگی ساده و آرامبخش، برای یک فضای مدرن و امروزی استفاده کرد.
البته که در این سبک می‌توان از هر متریال طبیعی، روستایی و ساده که کمتر دست‌ خورده باشند، استفاده کرد. این متریال می‌تواند شامل، سنگ و آجر و کاهگل نیز باشد که بسیار فضا را به محیط ساده و روستایی نزدیک می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک گرما و حس صمیمیت و دوستی است که در فضاهای مدرن و با متریال‌های سرد و صیقل یافته، کمتر امکان‌پذیر است. این سبک در طراحی‌های مدرن نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه در برخی نقاط بسیار محبوب است.
البته باید این نکته را هم یادآورد شد که این سبک به این معنا نیست که تنها از این متریال باید در طراحی داخلی استفاده کنید، بلکه می‌توان از این متریال در قسمت‌های کوچکی از طراحی استفاده کرد. مثلا می‌توان یک دیوار را با آجر رستیک نسوز پوشش داد و یا قسمتی از کف یک اتاق را با چوب کمتر دست خورده، پوشاند و با این مقدار کم نیز می‌توان سبک رستیک را با تمام ویژگی‌های خود به خانه‌ها مهمان کرد.
آجر رستیک و کاربردهای آن

ویژگی‌های آجر رستیک

آجر رستیک نسوز از متریال‌هایی است که در طراحی داخلی و خارجی یک بنا، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آجر از مصالحی است که با روی کار آمدن سبک قدیمی روستیک که مجددا محبوبیت یافته است، متداول شده است. آجر رستیک نسوز مثل دیگر آجرهای نما از کیفیت و ویژگی‌های بسیاری برخوردار است. این ویژگی‌ها می‌تواند ضد رطوبت، مقاومت در برابر حرارت، ضد شوره بودن، زیبایی و… باشد. البته که این آجرها نیز رنگ‌ها و سایزهای مختلفی دارند.
تفاوت عمده آجر رستیک نسوز با دیگر آجرها، شکل ظاهری و بافت آن است. در اکثر آجرها، سطح آجر را صیقل و اصولا با روغن مخصوص پوشش می‌دهند، تا مقاومت و زیبایی آن را بالا ببرند، اما در این آجرها سطح را صیقل نمی‌دهند و همان بافت خشن و طبیعی خود را دارد. ‌دلیل آن، این است که در این سبک کمتر به طبیعت دست‌درازی می‌شود و باید تمام ویژگی‌‌های طبیعی خود را حفظ کند.
این بافت خشن، دلیل بر این نیست که این نوع آجرها طبعا ذاتی خشن دارند بلکه می‌توانند گرما و زیبایی خاصی به محیط اضافه کنند و صمیمت فضا را نیز بیشتر کنند. همچنین آجرهای رستیک از لحاظ ظاهری، بسیار نزدیک به سنگ هستند و در کیفیت نیز به‌ دلیل این که روغن محافظ نمی‌خورند، در هنگام پخت و مراحل شیمیایی، از مصالح بسیار با کیفیت و با قدرت بالایی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.
البته باید گفت با وجود رنگ‌‌های متنوعی که آجر رستیک دارد، کمتر در ساخت آن از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود و سعی بر این است که با افزایش و یا کاهش میزان حرارت، در هنگام پخت و یا مدت پخت، رنگ‌ آن‌ها را تغییر داد.

انواع آجر نما رستیک

یکی از جذابیت‌های کاربرد اجر نما در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان، استفاده از تنوع رنگ و ترکیب رنگ‌های مختلف است. آجرهای رستیک شامل رنگ‌های زیادی می‌باشند اما به طور کلی آجرهای رستیک را بر اساس شکل و رنگ به دو دسته تقسیم می‌کنند که عبارتند از:
  • آجر رستیک قرمز:

رنگ قرمز آجر نما رستیک یکی از محبوب‌ ترین آجر هایی است که در نماهای بیرونی و داخلی ساختمان ها از آن استفاده می شود.
  • آجر رستیک L:

بسیاری از طراحان و معماران، از آجر رستیک ال (آجر L) برای گوشه دیوار و نما استفاده می کنند که برای طرح نهایی نما از اهمیت بالایی برخوردار است.
انواع آجر نما رستیک

موارد استفاده آجر رستیک

آجر رستیک به دلیل ظاهر طبیعی و مقاومت بالایی که از آن برخوردار است، کاربرد زیادی دارد که از جمله آنها می توان موارد زیر را نام برد:
  • دیوار داخلی:

آجر رستیک به دلیل تنوع رنگ و ابعاد، بهترین گزینه برای طراحی داخلی می باشد. طراحی دکوراسیون داخلی با این آجر برای افرادی که به سبک روستیک علاقمند می‌باشند ایده مناسبی به شمار می‌آید.
اکثر طراحان و معماران برای تزئین دیوار شومینه، دیوار پشت تلویزیون و دیوار آشپزخانه از این نوع آجر استفاده می‌کنند.
  • نمای بیرونی ساختمان:

اجرای آجر نمارستیک در نمای بیرونی با سبک سنتی کم کم در حال رواج است. همچنین آجر رستیک به صورت هره برای دور پنجره ها کاربرد زیادی دارد که نمای ساختمان را بسیار جذاب می‌کند.

روش های استفاده آجر رستیک عبارتند از:

  • آجر رستیک در دیوار آشپزخانه با بندکشی سفید (بین کابینتی) مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آجر نما رستیک با ترکیب رنگی متفاوت و بندکشی سفید در دیوارهای داخلی منزل استفاده می شود.
  • آجر رستیک با بندکشی سفید در نمای داخلی که با الگوی مشخص و نقشه اجرا می‌شود.
  • نهایتا یکی دیگر از کاربردهای آجر رستیک در طراحی دیوار داخلی با بندکشی تیره و ترکیب رنگی تیره و روشن می‌باشد.

منبع : ایران فریمکو